UYON-UYON
Uyon-uyon saking tembung “manguyu-uyu” inggih punika pasugatan
gendhing mirunggan ing adicara pahargyan penganten utawa ing pagelaran ringgit
purwa, inggih punika saderengipun Ki Dhalang miwiti makarya ndhalang,
dipunwastani “patalon”.
Lelagon Pangatag, Laras Pelog
Pathet Bem
Bapakne wanci esukTlaten temen kowe thenguk-thengukNgelingana ing pawon kendhile nggolingLha iku ha rak butuhmuIsen-isen jroning pawonIya bener kandhamuPawon iku dadi kwajibankuNing pikiren beras entek bumbu tapisYen ngono aku sing kojurApa sing kudu tak adolAjake laduk gemblungUwong lanang mung pawitan dhengkulApa seneng yen brayatmu padha klingsirMangka aku seneng nganggurMangan turu omong kosongHambok welas anakmuGalo kae ana kebon jembrungSregepana olah lemah ditanduriAku sangu paculTumandang anggarap kebon
Piwulang ingkang saged kita pethik saking tembang kasebat inggih
punika :
1.
Bapak minagka satriyaning keluarga, ledah sregep makarya.
2.
Keluarga kedah guyup bebarengan.
3.
Golek gawean ingkang halal.
4.
Tiyang kakung mboten saged kesed/ nglokro.
KASUSASTRAN KANG TINEMU ING GENDHING
1.
Cakepan inggih punika syair, tetembungan kang dienggo ing
tembang.
2.
Cengkok inggih punika lak-luking swara kanggo nglagokake
tembang,
3.
Gendhing inggih punika lelagoning gamelan kawangun saking
mawarni aspek karawitan.
4.
Gamelan inggih punika piranti karawitan kanggo ngiringi tembang,
kayata; bonang, kendhang, gong kempul, gender, gong gedhe, peking, demung,
saron, kenong, slenthem, gambang, rebab, siter, lsp.
5.
Laras inggih punika rasa thinthingane swara cendhak nganti swara
dhuwur.
6.
Titi laras inggih punika angka minangka gantine laras ( swara
cendhak tekan swara dhuwur)
7.
Pathet inggih punika ukuran cendhak lan dhuwure swara kanggo
nglagokake tembang.
8.
Pedhotan inggih punika pamedhoting swara ing tengahing tembang
ing saben larik.
9.
Senggakan inggih punika unen-unen mawa lagu ing satengahing
tembang kang binarung swaraning gendhing/pradangga.
10.
Swarawati inggih punika waranggana, pesindhen, penyanyi putri.
11.
Wiraswara inggih punika penyanyi kakung.
12.
Gerong inggih punika tembang kang dilagokake bareng karo gamelan
kanggo mbarengi gendhing, dene sing gerong para wiraswara/pradangga.
13.
Sindhenan inggih punika tetembangan kang dilagokake dening
waranggana utawa pesindhen binarung swaraning gamelan/lelagoning gendhing.
14.
Irama inggih punika ukuran rindhik rikating penabuhan gamelan.
15.
Bawa inggih punika tembang kanggo mbukani gendhing utawa miwiti
gendhing tanpa tabuhan.
16.
Buka inggih punika tetabuhan utawa swara kang kanggo bukani
gendhing.
17.
Blimbingan inggih punika wujud wilahan gender, slenthem, demung,
saron, lan peking sing tengahe nganggo lingiran (penampang trapezium).
18.
Niyaga inggih punika paraga kang ngayahi abuh gangsa.
19.
Paniti inggih punika paraga kang kajibah mranata tata rakiting
gangsa ing panggungan lan ngupakawis gangsa.
20.
Karawitan inggih punika gumelaring gangsa saprabote, saged wujud
pagelaran mndhiri utawa kangge ngiringi pagelaran liyane (ringgit, kethoprak,
kudrug, lsp).
21.
Waranggana inggih punika wanita ingkang ngrengga karawitan
kanthi tetembangan/sindhenan.
22.
Saprangkat inggih punika gangsa jangkep, laras Slendro lan
Pelog.
23.
Sapangkon inggih punika namung laras Slendro utawi Pelog
kemawon.
24.
Cokekan inggih punika pagekaran karawitan kang ricikanipun
Gender, Slenthem, Kendhang Batangan, Siter, Gong kemodhong.
25.
Alusan inggih punika Gender, Gambang, Rebab, Siter, Suling.
26.
Balungan inggih punika Demung, Saron, Peking.
KAWRUH BUDAYA
GAMELAN KARAWITAN
Gamelan miturut Baoesastra Djawa W.J.S Poerwadarminta inggih
punika arane tetabuhan kang rericikane akeh banget. Gamelan iku salah sijining
jinis utawa corak gamelan kang urip ing tlatah Jawa Tengah lan sebageyan Jawa
Wetan.
Rericikanipun Gamelan :
1.
Wujud Tebokan
Ricikan gamelan ingkang Wujud Tebokan kayadene Bedhug, Kendhang,
Ketipung, Tambur. Cara nabuh dithuthuk, dikebuk utawa tabok.
1
|
Kendhang
Ageng
|
Kendhang
sing paling gedhe ukurane dibandhing kendhang liyane. Kendhang ageng
ngasilake swara kang cendhek dhewe tinimbang kendhang liyane.
|
2
|
Kendhang
Ketipung
|
Kendhang
kang cilik dhewe lan ngasilake swara paling dhuwur tinimbang kendhang liyane.
Biasane ditabuh bareng kendhang ageng.
|
3
|
Kendhang
Ciblon
|
Kendhang
sing nduwe ukuran sedhengan, luwih cilik sithik dibandhing kendhang ageng lan
kendhang sabet. Swara kendhang iki luwih dhuwur tinimbang kendhang ageng.
|
4
|
Kendhang
Sabet
|
Kendhang
sing nduweni ukuran sedheng, luwih cilik sithik tinimbang ciblon. Ngasilake
swara luwih dhuwur tinimbang kendhang ageng.
|
2.
Wujud Wilahan
Gamelan sing wujude wilahan inggih punika Gender, Slenthem, lsp.
1
|
Gender
|
Perangkat
gamelan kang kasusun ing papan kaya ayunan lan ing ngisore ana
tabung/silinder (umume digawe saka pring lan wesi tipis) kang fungsine kanggo
ngatur gema swarane.
|
2
|
Gambang
|
Wujude
meh padha kaya saron ning luwih gedhe tur dawa lan wilahane digawe saka kayu.
|
3
|
Saron
Demung
|
Jinis
saron kang paling gedhe ukurane. Ngasilake swara paling cendhek.
|
4
|
Saron
Barung
|
Wilah
saron barung iku luwih gedhe tinimbang saron penerus ning luwih cilik
tinimbang saron demung. Ngasilake swara luwih dhuwur saoktaf tinimbang sarong
demung.
|
5
|
Saron
Peking
|
Jinis
saron kang paling cilik. Wilahane luwih kandel. Ngasilake swara luwih dhuwur
saoktaf tinimbang sarong barung.
|
3.
Wujud Wilahan Pencon
Cara nabuhe dithuthuk.
1
|
Gong
Kemodhong
|
Cara
nabuhipun ngagem gembel.
|
2
|
Kecer
|
Perangkat
gamelan ditangkubake ing pasangane.
|
4.
Wujud Pencon
1
|
Bonang
Panembung
|
Wujude
paling gedhe.
|
2
|
Bonang
Barung
|
Wujude
luwih cilik saka bonang panembung
|
3
|
Bonang
Penerus
|
Bonang
kang cilik dhewe.
|
4
|
Kethuk
lan kempyang
|
Perangkat
gamelan wujud pencon kang kasusun ing papan kaya ayunan, dadi cara natane
mirip karo kenong lan bonang.
|
5
|
Kenong
|
Perangkat
gamelan wujud pencon kang kasusun ing papan kaya ayunan, dadi cara natane
mirip karo bonang, kempyang, lan kethuk. Kenong nduwe ukuran sing paling
gedhe.
|
6
|
Kempul
|
Biasane
digantung kaya umume perangkat gong. Ngasilake swara kang luwih dhuwur
tinimbang gong.
|
7
|
Gong
|
Piranti
gamelan Jawa kang ditabuh, digawe saka tosan, lan nduwe ukuran kang gedhe
dhewe. Gong nduwe swara kang gedhe dhewe lan nadhane paling cendhek tinimbang
nadha piranti liyane.
|
5.
Wujud Kawatan
1
|
Rebab
|
Gamelan
kang cara nabuhe dikosok. Gunane kanggo murba lagu lan kanggo mbukani
gendhing.
|
2
|
Celempung
lan Siter
|
Gamelan
kang cara nabuhe dipetik padha karo siter. Minangka piranti utama ing
gamelan.
|
6.
Wujud Pipa
1
|
Suling
|
Piranti
music kang disebul, fungsine kanggo variasi melodi.
|
2
|
Kemanak
|
Perangkat
gamelan kang wujude memper gedhang. Biasane ditabuh kanggo ngiringi bedhayan.
|
LKS Bahasa Jawa Kelas XI Semester 2
Komentar
Posting Komentar